Zábava

Čo jesť pre nízky cholesterol?

Čo sú diéty s nízkym obsahom sacharidov? Aký je účel diéty s nízkym obsahom sacharidov? Je to dobré alebo zlé pre vaše zdravie? Aké sú výhody diéty s nízkym obsahom sacharidov? Ako funguje nízkosacharidová strava? Môžem jesť akýkoľvek druh jedla bez problémov s hladinou cukru a cholesterolu v krvi?

Účelom diéty s nízkym obsahom sacharidov je regulácia hladiny cukru v krvi a hladiny cholesterolu. Existuje mnoho dôvodov, prečo možno budete chcieť dodržiavať diétu s nízkym obsahom sacharidov:

Máte cukrovku, vysoký krvný tlak, srdcové choroby alebo iné zdravotné ťažkosti vyžadujúce lieky. Chcete schudnúť, aby ste neboli obézni. Chcete vylepšiť svoj fyzický vzhľad. Len sa budete cítiť lepšie, ak budete jesť menej sacharidov a viac bielkovín a tukov (a menej kalórií).

Nízkosacharidová strava sa neodporúča každému. Ak máte cukrovku typu 2, vysoký krvný tlak, srdcové choroby alebo iné zdravotné ťažkosti, ktoré si vyžadujú lieky, možno sa budete musieť niektorým potravinám vyhýbať úplne. Napríklad, ak máte vysoký cholesterol alebo vysokú hladinu cukru v krvi, tieto lieky ich zhoršia, ak spôsobujú príliš veľkú produkciu inzulínu. Niektorí lekári odporúčajú vyhnúť sa všetkým sacharidom okrem ovocia a zeleniny.

Iní lekári zistili, že ak dokážete udržať spotrebu sacharidov na menej ako 100 gramov denne, postačí znížiť hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Väčšina ľudí nemá problém zostať pri tomto type stravovania, pretože existuje toľko chutných jedál, ktoré môžete jesť bez pocitu hladu alebo nedostatku.

Dobrá správa o diéte s nízkym obsahom sacharidov je, že sa nemusíte vzdávať jedál, ktoré máte najradšej. Môžete jesť jedlá ako mäso, ryby, vajcia, maslo, orechy, semená, väčšinu neškrobovej zeleniny a dokonca aj cestoviny a chleby s nízkym obsahom sacharidov. Pri nízkosacharidovej diéte môžete jesť veľké množstvo jedál. Nezabudnite skontrolovať obsah sacharidov skôr, ako niečo zjete alebo vypijete.

Nezdá sa vám, že konzumácia všetkých tých jedál s vysokým obsahom tukov stúpa a zvyšuje hladinu cholesterolu? Odpoveď je možná. Keď budete jesť jedlo s veľmi nízkym obsahom sacharidov, vaše telo sa dostane do stavu, ktorý sa nazýva ketóza. V tomto stave začne vaša pečeň produkovať malé organické zlúčeniny nazývané ketóny. Možno ste už počuli o inom druhu „ketónu“, ktorý sa vyskytuje, keď sú ľudia v diabetickej kóme. Tieto ketóny sa produkujú, keď telo nevie nájsť žiadne jedlo a začne sa konzumovať (proces nazývaný „hladovka“).

Ketóny sú vedľajším produktom spaľovania tukov a spôsobujú väčšinu rovnakých problémov ako konzumácia nadmerného množstva tuku. Hlavným problémom ketónov je, že môžu dýchať dych ako acetón, pretože sa v tele menia na váš dych. Trochu acetónu v dychu nie je nebezpečný alebo nezdravý, ale určite nechcete, aby sa nadmerne zhoršoval.

Ketóza môže, ale nemusí spôsobovať zápach z úst. Telo každého človeka je iné a tento vedľajší účinok sa u vás môže, ale nemusí prejaviť. Existuje mnoho vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste znížili možnosť nepríjemného zápachu z úst pri diéte s nízkym obsahom sacharidov, vrátane:

Pite veľa vody alebo iných tekutín. Takto zabránite dehydratácii tela. Zelený čaj pite namiesto kávy alebo kofeínových nápojov (napríklad koly). Kofeín v týchto nápojoch môže zvýšiť produkciu ketónu. Alkohol pite iba s mierou (ak vôbec). Alkohol zvyšuje vaše šance na dehydratáciu a môže tiež spôsobiť problémy s pečeňou, ktoré sa nemusia prejaviť roky. Jedzte viac „paleo friendly“ zeleniny a ovocia (napríklad paradajky, cibuľa, avokádo, bobule, mango a jablká). Tieto potraviny majú veľmi nízky obsah uhľohydrátov, ale majú vysoký obsah vitamínov a minerálov.

Majú tiež antioxidanty, ktoré pomáhajú predchádzať nebezpečným vedľajším účinkom ketózy (napríklad poškodeniu pečene). Vezmite si multivitamínový doplnok alebo jedzte pečeň raz za čas. Môžu vám pomôcť vyhnúť sa potenciálnym nedostatkom vitamínov v dôsledku skutočnosti, že nejete sacharidy.

Niektorí ľudia, ktorí držia diétu s veľmi nízkym obsahom sacharidov, pociťujú stav ketoacidózy. Vtedy sa ketóny v krvi zvýšia na príliš vysokú hladinu a stanú sa toxickými. To spôsobí typ metabolickej acidózy, ktorá môže viesť ku kóme alebo smrti, ak sa nelieči.

Zvyčajne sa to vyskytuje u ľudí s diabetom 1. typu, ale môže sa to vyskytnúť aj u ľudí s nekontrolovanou cukrovkou alebo hypoglykémiou, ktorí dodržiavajú diétu s nízkym obsahom sacharidov. Pri liečbe ketoacidózy je prvým krokom dosiahnutie toho, aby osoba pila veľa vody. To pomáha riediť kyselinu v krvi. Zvyčajne je potrebný aj inzulín, aby sa hladiny ketónu v krvi dostali späť na bezpečnú hladinu.

Aby ste zabránili vzniku ketoacidózy, je dôležité, aby ste nedodržiavali diétu s nízkym obsahom sacharidov, ak máte cukrovku a užívate lieky na cukrovku. Pred vykonaním akýchkoľvek zmien vo vašej strave sa vždy poraďte so svojím lekárom.