ako na to?

Čo je to karfiol a ako na neho?

Karfiol je jednou z najobľúbenejších druhov zeleniny na svete. Je to nielen chutné, ale obsahuje aj veľké množstvo vitamínov A, B6, folátov, K2 a mnohých ďalších výživných látok. Karfiol je veľmi výživný a pomáha znižovať hladinu cholesterolu. Karfiol sa pri varení používa ako zdravá alternatíva k zemiakom. Možno ste karfiol na svojom jedálenskom stole videli počas života aspoň raz alebo dvakrát!

Existujú rôzne druhy karfiolu. Zahŕňajú: Zelený, Červený, Žltý a Detský karfiol. Tieto odrody sa líšia farbou od zelenej cez červenú cez žltú až po detský karfiol.

Čo je to karfiol?

Karfiol je členom čeľade kapustovitých (Brassicaceae). Patrí do čeľade ľaliovitých (Solanum) a rastie voľne v celej Európe, Malej Ázii a severnej Afrike.

Listy karfiolu sú jedlé a konzumujú sa surové alebo varené. Semená sú tiež jedlé, ale zvyčajne sa nekonzumujú. Semená však obsahujú vitamín E, ktorý je prospešný pre ľudské zdravie.

V niektorých krajinách, ako je Austrália a Kanada, kde sa pestuje komerčne, je tiež známy ako „Kale“. Ale v USA sa karfiolu pôvodne hovorilo „kapustové hlavy“. Čo to všetko znamená? Znamená to, že v Spojených štátoch „karfiol“ neznamená to, čo dnes označujeme ako „karfiol“! V skutočnosti sa jedná o rastlinu s názvom „ružičkový kel“. Mätúce dosť?

Prečo je karfiol taký populárny?

Karfiol je populárny, pretože … no chutí dobre a je zdravý! Karfiol má ale aj mnoho ďalších využití. Vedeli ste napríklad, že karfiol sa dá použiť ako základ na pizzu? Alebo ešte lepšie, je možné ho vyprážať na chutných, chutných „kvetoch“.

Fakty o výžive karfiolu

Výživa karfiolu je celkom dobrá. Obsahuje vysoké množstvo vitamínu C, K a B6. Je tiež dobrým zdrojom vlákniny, bielkovín, vitamínu B1, vápnika, draslíka a mangánu.

Glykemický index (GI) karfiolu je veľmi nízky. To znamená, že nespôsobí skoky v hladine cukru v krvi. Existujú aj ďalšie výhody. Živiny z karfiolu môžu pomôcť predchádzať rakovine a iným chronickým chorobám.

Karfiol sa môže jesť surový alebo varený. Môže sa podávať ako príloha alebo dokonca ako hlavné jedlo. Môžete si ho dať aj surový ako šalát. Bez ohľadu na to, ako sa ho rozhodnete zjesť, karfiol je pre vás dobrý!

Fakty o výžive karfiolu Veľkosť porcie: 1 šálka, varená, na kocky (89 g) Množstvo na porciu

  • Kalórie 27
  • % Denná hodnota*
  • Celkový tuk 0,3 g 0%
  • Nasýtené tuky 0,1 g 0%
  • Cholesterol 0 mg 0%
  • Sodík 26,2 mg 1%
  • Sacharidy spolu 5,3 g 2%
  • Vláknina 2,6 g 10%
  • Cukry 2,1 g
  • Bielkoviny 2,1 g
  • Vitamín A 0%
  • Vitamín C 141%
  • Vápnik 3%
  • Žehlička 4%

Priemerný celý karfiol váži okolo 2,2 libry a obsahuje asi 25 kalórií. Jedna porcia vareného karfiolu obsahuje iba asi 27 kalórií!

Karfiol obsahuje aj fytochemikálie, ktoré pomáhajú predchádzať rakovine a srdcovým chorobám. Jedná sa o veľmi nízkokalorické jedlo, ktoré je zabalené v živinách. Niet divu, prečo je taký populárny!

Karfiol má tiež vysoký obsah antioxidantov. Tieto antioxidanty pomáhajú predchádzať rakovine a spomaľujú starnutie. Antioxidanty v karfiole tiež opravujú poškodenie DNA v bunkách a chránia telo pred nebezpečnými voľnými radikálmi.

Konzumácia karfiolu môže dokonca pomôcť zabrániť makulárnej degenerácii, bežnému ochoreniu očí, ktoré spôsobuje stratu zraku. Je tiež skvelým zdrojom vitamínu K, ktorý pomáha udržiavať vaše kosti silné!
Karfiol obsahuje tiež veľa vitamínu C. Jedna porcia karfiolu poskytuje asi 40% vašej dennej potreby. Obsahuje tiež malé množstvo vitamínu A a betakaroténu.

Karfiol má veľmi nízky obsah tuku a cholesterolu, ale má vysoký obsah vlákniny. Táto zelenina „bez všetkého“ môže dokonca pomôcť znížiť riziko srdcových chorôb.

Karfiol sa tiež dodáva v mnohých rôznych odrodách, aj keď sú stále rovnakého druhu ako iné karfioly.