Zábava

Ako svoje dieťa naučiť finančnej gramotnosti?

Deti sú prirodzene zvedavé a chcú sa naučiť všeličo. Nemajú radi, keď im niekto hovorí, čo majú robiť alebo nerobiť, pretože je to príliš ťažké. Vždy budú skúšať nové veci, aj keď v nich nie sú veľmi dobrí. Keď sú deti malé, vďaka ich prirodzenej zvedavosti sa zaujímajú o rôzne predmety, ako napríklad prírodovedné predmety, matematika, dejepis, zemepis atď.

Keď deti vyrastú, zvyčajne sa osamostatnia a začnú premýšľať o svojej budúcnosti. Ich myseľ je stále otvorená učeniu sa nových vecí, takže ich môže zaujímať aj iné témy, než len tie, ktoré sa týkajú školských úloh. Väčšina rodičov si však myslí, že je lepšie, aby ich deti neboli v detskom veku od komplikovaných predmetov, pretože by im neskôr mohli narušiť vzdelávanie. Takže majú tendenciu vyhýbať sa všetkému, čo zahŕňa čísla a matematiku, až do stredoškolského štúdia (alebo neskôr).

Existuje však veľa dôvodov, prečo by bolo najlepšie nechať deti skúmať tieto predmety v detstve. Tu sú niektoré z nich:

1) Deti si musia zvyknúť na veci, ktoré sú neznáme a strašidelné, skôr ako si na ne zvyknú. Ak sa čoskoro stretnú s niečím nebezpečným alebo nepríjemným, potom si u nich neskôr nevytvoria silný strach.

2) Keď ste mladí, vždy je jednoduchšie naučiť sa niečo nové. Toto sa nazýva kognitívna elasticita. V podstate to znamená, že ľudský mozog sa môže v mladšom veku ľahšie učiť nové veci. Aj keď táto schopnosť s pribúdajúcimi rokmi úplne nezmizne, o veľa sa zníži. Deti teda inklinujú k preberaniu nových vecí viac ako dospelí.

3) Učenie sa o peniazoch a iných komplikovaných predmetoch je pre niektorých ľudí zábavné bez ohľadu na ich vek. Títo ľudia sú ako „učiaci sa ľudia“ od ľudského druhu. Rovnako ako to, ako môžu byť ostatní ľudia závislí na drogách, alkohole alebo hazardných hrách, aj učiaci sa závislí sú posadnutí učením sa nových vecí. Z nejakého dôvodu sú vzdelanie a inteligencia navzájom pozitívne korelované, čo niektorým ľuďom uľahčuje učenie.

4) Vystavenie detí týmto typom predmetov v mladom veku môže pomôcť zabrániť tomu, aby sa v neskoršom živote stali závislými na drogách alebo alkohole. Je oveľa jednoduchšie niekoho vyčistiť, ak nikdy predtým nemal vážny problém.

Učenie detí finančnej zodpovednosti a iných predmetov

Existuje veľa dôvodov, prečo je dôležité, aby sa deti učili o peniazoch, kým sú ešte malé. Existuje však aj veľa dôvodov, prečo sa tak nestane veľmi často. Tu uvádzame niektoré z najbežnejších dôvodov a spôsoby, ako ich obísť:

1) Väčšina rodičov nevie o finančnej zodpovednosti sama nič. Keby to spravili, asi by sa nesnažili vyžiť. Všetci rodičia však chcú pre svoje deti to najlepšie, a preto ich majú na prvom mieste. Ak ste niekedy chceli, aby vaše deti chodili na vysokú školu, budete ich musieť naučiť, ako na to zarobiť dostatok peňazí.

2) Nie je veľa materiálov vhodných na výučbu detí o peniazoch. Knihy, s ktorými sa ľudia stretnú, sa väčšinou javia ako nudné. Knihy sú buď plné komplikovaných slov, ktorým by dieťa nerozumelo, alebo sú plné obrázkov a informácií, ktoré sa jednoducho zdajú nepodstatné. Nemusí to byť jednoduché, ale ak by ste si mohli vytvoriť vlastné materiály na výučbu detí o peniazoch, pravdepodobne by ste na tom zarobili veľa peňazí.

3) Väčšina rodičov nemá čas učiť svoje deti o peniazoch. Jedna vec je prísť s plánom, čo robiť, ale druhá vec je ním sa riadiť. Musíte byť v súlade s tým, čo sa ich snažíte naučiť, a musíte mať pri tom veľa trpezlivosti. Väčšina rodičov na to nemá čas ani energiu a radšej by to nechala na školské alebo iné mimoškolské aktivity.

4) Učenie detí o peniazoch nie je práve to „najzábavnejšie“. Väčšina rodičov by radšej, keby sa ich deti dozvedeli o peniazoch prostredníctvom skúseností z prvej ruky. Napríklad väčšina chudobných a pracujúcich tried vie veľa o tom, aké ťažké je nemať dostatok peňazí. Deti sa učia pozorovaním svojich rodičov a ostatných okolo seba. Aj keď táto metóda môže do istej miery fungovať, vždy existuje priestor na chyby. Deti mnohokrát jednoducho nevenujú pozornosť finančnej situácii svojich rodičov a robia rovnaké chyby ako oni. Taktiež, ak sa dieťa v dospelosti nenaučilo o peniazoch, bude už neskoro ich potom učiť.