Posielate, alebo prijímate denne mnoho emailov? Chcete mať prehľad o všetkých Vašich správach? Potom je pre Vás Thunderbird ako stvorený. Mozilla Thunderbird je tzv. emailový klient. Ak máte vytvorené emailové konto (napr. na serveri www.gmail.com, www.centrum.sk, www.post.sk atď.), pri prihlásení do Vašej emailovej schránky sa zobrazí jednoduchý emailový klient.
Je to rozhranie, v ktorom môžte čítať, písať, odosielať Vaše správy, pokročilejšie rozhrania ponúkajú filtrovanie správ, definovanie automatických odpovedí, podpisov na konci správy a iné podobné funkcie. Thunderbird obsahuje všetky zmienené vymoženosti a ešte oveľa viac. A to všetko zadarmo. Jediné, čo treba spraviť, je stiahnuť si Thunderbird z domovskej stránky:
http://www.mozillamessaging.com/sk/thunderbird/
Ďalšou výhodou Thunderbirdu je jeho podpora – spustíte ho na operačných systémoch Windows, Linux aj Mac OS X. Pri sťahovaní stránka automaticky rozpozná Váš operačný systém a jazyk, no uvedené možnosti sa dajú aj zmeniť kliknutím na odkaz “Ďalšie systémy a jazyky” v pravej časti obrazovky. Po stiahnutí sa program veľmi ľahko nainštaluje. Pri prvom spustení si pridáme emailový účet.
Účet gmail.com
Pri prvom spustení programu vyskočí dialógové okno. Do prvého okienka napíšete svoje meno, do druhého emailovú adresu v tvare (meno)@gmail.com, do tretieho Vaše heslo na serveri gmail.com a nakoniec si môžte zvoliť, či si program Vaše heslo zapamätá. Po kliknutí na Pokračovať by mal systém sám rozpoznať, že sa jedná o gmail.com účet. Ak sa tak nestane, prekontrolujte si znovu vyplnenú emailovú adresu. Potom klikneme na ikonku “Vytvoriť účet”.
Účet centrum.sk
Niektoré servery, ako napríklad centrum.sk, nerozpozná Thunderbird sám. Ďalší poštový účet pridáme kliknutím na “Súbor” -> “Nový objekt” -> “Poštový účet”. Znovu vyplníme meno, emailovú adresu v tvare (meno)@centrum.sk a heslo. Po kliknutí na “Pokračovať” začne Thunderbird rozpoznávať server. Ak sa ho nepodarí riadne rozpoznať, nebudete mať možnosť kliknúť na ikonku “Vytvoriť účet”. V takomto prípade musíte nastaviť poštový server manuálne. Kliknite na ikonku “Manuálne nastavenie” Vpravo hore máme pár okienok s údajmi. Pre správny chod serveru centrum.sk zmeníme názov servera na “pop3.centrum.sk” a port na 110. O dva riadky nižšie zmeníme zabezpečenie pripojenia na “Žiadne”. Potvrdíme ikonou “OK” a účet máme vytvorený. Tento postup bol vytvorený pre pridanie účtu centrum.sk . Ak Thunderbird nerozozná iný poštový účet, budete musieť nájsť nastavenia (názov servera, port, zabezpečenie) na internete. Údaje pre známe slovenské poštové servery nájdete na stránke http://www.mozilla.sk/thunderbird/suhrn-udajov-o-postovych-serveroch/
Ostatné nastavenia
Pri kliknutí pravým tlačidlom na názov účtu v ľavom okne na obrazovke sa zobrazí ponuka. Vyberieme možnosť “Nastavenie”. V ľavej časti otvoreného okna máte pod názvom účtu viacero odkazov. Tu si môžte Váš účet modifikovať podľa Vašich predstáv. Môžte si napríklad nastaviť dobu, po ktorej bude Thunderbird kontrolovať nové správy, nastaviť si automatické ukladanie správ do počítača, nájdete tu aj nastavenia ohľadom nevyžiadanej pošty a mnoho iného.
Nové správy môžte prijať aj manuálne kliknutím na ikonu “Prijať” v ľavej hornej časti obrazovky.
V menu “Nástroje” -> “Filtre správ” si môžte nadefinovať množstvo vlastných filtrov (automatické triedenie pošty od určitého odosielateľa, mazanie pošty obsahujúcej konkrétne slovo…)
Novú správu napíšete kliknutím na ikonku “Nová” v ľavej hornej časti, alebo pomocou klávesovej skratky Ctrl+N. Do správy môžte pridávať množstvo adresátov aj príloh (dátová veľkosť príloh je obmedzená serverom).
Thunderbird taktiež obsahuje funkciu “Adresár”. Otvoríme ho pomocou menu “Nástroje” -> “Adresár”, alebo pomocou klávesovej skratky Ctrl+Shift+B. Do adresára si môžte zapisovať veľké množstvo emailových adries, ktoré potom ľahko využijete pri odosielaní správ.