ako na to?

Ako a na čo je dobré ovocie?

Ovocie je jednou z najdôležitejších potravín v našej strave. Ovocie obsahuje veľa výživných látok, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty a fytonutrienty (rastlinné látky s priaznivými účinkami na zdravie). Ovocie obsahuje polyfenoly, o ktorých sa preukázalo, že znižujú krvný tlak a hladinu cholesterolu. Obsah polyfenolov sa medzi jednotlivými plodmi veľmi líši, ale všetky obsahujú určitý druh antioxidantu alebo inej prospešnej látky.

Medzi hlavné druhy ovocia patria: jablká, hrušky, broskyne, hrozno, slivky a čerešne. Existuje niekoľko rôznych druhov každého ovocia. Niektoré príklady týchto druhov sú: čučoriedky, černice, brusnicová omáčka a jahody. Každý druh ovocia má svoj vlastný jedinečný chuťový profil a výživovú hodnotu. Môže byť pre vás užitočné dozvedieť sa viac o jednotlivých druhoch ovocia, aby ste si mohli vybrať tie, ktoré budú najlepšie vyhovovať vašim potrebám!

Prínosy ovocia pre zdravie

Podľa American Heart Association má ovocie a zelenina zásadnú úlohu pri prevencii srdcových chorôb. Tieto potraviny znižujú krvný tlak, zlepšujú hladinu cholesterolu a znižujú rizikové faktory srdcového infarktu a mozgovej príhody. Ovocné šťavy sú bohatým zdrojom antioxidantov, ktoré chránia pred rakovinou. Predpokladá sa, že antioxidanty obsiahnuté v ovocnej šťave zabraňujú oxidačnému stresu, ktorý spôsobuje v tele zápal, ktorý vedie k ateroskleróze (kôrnateniu tepien) a srdcovým chorobám.

Pravidelné jesť ovocie a zeleninu znižuje riziko srdcových chorôb, rakoviny, obezity a iných vážnych zdravotných stavov. Antioxidanty v ovocí pomáhajú bojovať proti voľným radikálom, ktoré môžu poškodiť bunky a spôsobiť choroby spojené so starnutím.

Zoznam zdravého ovocia: Koľko porcií by ste mali mať každý deň?

Americké ministerstvo poľnohospodárstva (USDA) odporúča, aby dospelí jedli najmenej 2 šálky ovocia každý deň. Odporúča sa tiež každý deň jesť rôzne druhy ovocia, aby ste získali všetky živiny, ktoré vaše telo potrebuje.

Ovocie obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály, ktoré sú nevyhnutné pre rast buniek, zdravé videnie, správnu funkciu orgánov a silné kosti. Ovocie má tiež malé množstvo bielkovín, ale nemá vysoký obsah bielkovín ako iné potraviny, ako sú orechy alebo fazuľa.

Dobré zdroje vitamínu C – Vitamín C hrá zásadnú úlohu pri udržiavaní zdravého kolagénu v tele. Kolagén je bielkovina, ktorá posilňuje krvné cievy, kosti, chrupavky, svaly a ďalšie štruktúry v tele. Vitamín C telo tiež používa na výrobu určitých hormónov, ako je kortizol a aldosterón. Tieto hormóny sú dôležité pre reguláciu rovnováhy elektrolytov a vody v tele.

Dobré zdroje vlákniny – vláknina pomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi a zlepšuje citlivosť na inzulín. Inzulín je hormón, ktorý premieňa cukor a škrob na energiu. Ľudia s cukrovkou typu 2 neprodukujú dostatok inzulínu alebo ich telo nespracuje inzulín efektívne. Cukrovka zvyšuje riziko srdcových chorôb, zlyhania obličiek a ďalších život ohrozujúcich stavov.

Dobré zdroje draslíka – Draslík je elektrolyt, ktorý pomáha regulovať elektrickú aktivitu v srdci. Elektrolyty pomáhajú zabezpečiť, aby vaše srdce bilo správnym tempom, aby vás udržalo pri živote. Dostatok draslíka v strave môže znížiť riziko smrteľných srdcových ochorení o 22%.