ako na to?

Aká je stredomorská strava a aké sú jej diéty?

Stredomorská strava pozostáva z potravín, ako sú ryby, hydina, orechy, ovocie a zelenina. Je to založené na myšlienke, že konzumácia rôznych druhov jedál vám udrží zdravie. Má z toho veľa výhod. Jedným z nich je, že pomáha znižovať hladinu cholesterolu, čo môže predchádzať srdcovým chorobám. Ďalšou výhodou je, že znižuje hladinu cukru v krvi, čo môže pomôcť pri cukrovke a iných stavoch, ako je vysoký krvný tlak alebo vysoký cholesterol.

Existuje niekoľko rôznych druhov stredomorských diét. Niektoré z nich zahŕňajú:

Low Carb (LCHF) stredomorská strava – LCHF je skratka pre Low Carbing Fast. Je to diéta s nízkym obsahom sacharidov, ktorá namiesto sacharidov zdôrazňuje zdravé tuky. Medzi potraviny, ktoré patria do tejto kategórie, patrí olivový olej, avokádo, orechy a semená, olivy a paradajky.

Stredomorská strava s vysokým obsahom tukov – vysoký obsah tukov znamená potraviny, ktoré obsahujú veľa nasýtených mastných kyselín. Medzi potraviny, ktoré patria do tejto kategórie, patrí maslo, masť, tvarohový syr a plnotučné syry.

Stredomorská strava Paleo – Paleo označuje spôsob života, pri ktorom je výber jedál obmedzený na tie, ktoré sa nachádzajú v prírode. Medzi potraviny, ktoré patria do tejto kategórie, patrí mäso, morské plody, vajcia a mliečne výrobky.

Všetky tieto diéty majú vysoký obsah vlákniny a nenasýtených tukov a nízky obsah nasýtených tukov. Všetky z nich môžu pomôcť znížiť riziko srdcových chorôb, určitých druhov rakoviny a predčasných úmrtí.

Diétne programy:

V posledných rokoch sme videli, ako prichádza a odchádza niekoľko rôznych druhov stravovacích programov. Jednou z populárnych diét, ktorá je tu dodnes, je Dukanova diéta. Je to nízkotučná strava, ktorá zahŕňa štyri rôzne fázy. Je to strava, ktorá má na výber veľa rôznych jedál, a tiež vám umožňuje jesť toľko, koľko chcete. Štyri rôzne fázy zahŕňajú útok, plavbu, konsolidáciu a stabilizáciu.

Ďalšou populárnou stravou, ktorá existuje už roky, je Atkinsova diéta. Toto je ďalšia strava s nízkym obsahom sacharidov, ktorá obmedzuje množstvo zjedených sacharidov. Potraviny zahrnuté v tejto strave zahŕňajú mäso, vajcia, orechy a neškrobovú zeleninu. Zahŕňa tiež určité druhy mliečnych výrobkov a ovocia.

Paleolitická alebo kamenná strava sa skladá z chudého mäsa, rýb, ovocia, zeleniny, koreňov a orechov. Je to veľmi podobné paleo diéte, až na to, že umožňuje konzumáciu mliečnych výrobkov a fazule. Táto diéta si získala popularitu v 50. rokoch, keď gastroenterológ Walter L. Voegtlin vydal knihu o svojich skúsenostiach s touto stravou.

V dnešnej dobe sa kladie väčší dôraz na konzumáciu organických potravín, miestnych produktov a obmedzenie príjmu tukov. Tieto druhy stravovania sa označujú ako holistické. Celostný prístup tiež zdôrazňuje potrebu konzumovať skôr celé jedlá ako spracované potraviny.

Výstrelové diéty:

Módne diéty sú komerčné programy na chudnutie, ktoré často sľubujú rýchle a ľahké chudnutie bez zmeny stravovacích návykov alebo návykov pri cvičení. Každý rok prichádzajú a odchádzajú. Módne diéty majú zvyčajne nízky obsah tukov a kalórií. Často vás povzbudzujú, aby ste do svojej stravy pridali špeciálne jedlo alebo skupinu potravín alebo úplne vylúčili niektoré potraviny alebo skupiny potravín.

Hlavným problémom módnych diét je, že často ide o krátkodobé riešenia. Mnohé z nich nemožno dlhodobo dodržiavať, pretože neposkytujú všetky živiny, ktoré vaše telo potrebuje. Tiež máte tendenciu priberať späť, keď sa vrátite k svojim obvyklým stravovacím návykom.

Väčšina lekárov a dietológov neodporúča módne diéty. Namiesto toho zdôrazňujú dôležitosť vývoja vyváženej stravy, s ktorou môžete žiť mnoho rokov. To pomáha predchádzať výkyvom hmotnosti a nezdravým stravovacím návykom.

Väčšina módnych diét je veľmi obmedzujúca a neumožňuje vám jesť vaše obľúbené jedlá. To spôsobí, že ľudia po týchto potravinách príležitostne upadnú, keď sa nakoniec vrátia k svojim obvyklým stravovacím návykom.

Mnoho módnych diét sa dodržiava veľmi ťažko. Často od vás vyžadujú, aby ste si pripravili všetky svoje vlastné jedlá a najedli sa v reštauráciách. Módne diéty sú tiež veľmi drahé a nefungujú u každého.

Medzi najobľúbenejšie módne diéty, ktoré ste možno počuli, patria: Diéta s kapustovou polievkou:

oto je strava, ktorá obsahuje veľa kapustovej polievky a veľmi málo iného. Začiatkom 80. rokov bol veľmi populárny. Polievka musí byť pripravená od nuly s použitím čerstvej kapusty, cibule, cesnaku, zeleru, mrkvy a kuracieho vývaru. Poskytuje menej ako 800 kalórií denne a má extrémne nízky obsah tuku. Mali by ste tiež vypiť osem pohárov vody denne.

Myšlienka je, že v prvom týždni diéty schudnete až 10 kíl. Diéta obsahuje neobmedzený počet „doplnkov“ počas celého týždňa. Tieto lieky sa majú užívať, keď máte pocit únavy alebo hladu.