Dizajn

5 krokov ako vytvoriť silnú firemnú značku a identitu

Trvalý dojem začína silnou vizuálnou identitou. Identita vašej značky je jednotná sada vizuálnych prvkov, ktorá ovplyvňuje spôsob akým ľudia vnímajú vašu značku a čo pre nich znamená.

Je to základný prvok, ktorý môže rozhodovať o tom, či vaša značka uspeje alebo nie. Pretože ak nie je vaša vizuálna identita dostatočne príťažlivá, ľudia vás nemusia brať vážne. Alebo ešte horšie, môžu nakupovať od vašich konkurentov, pretože vyzerajú viac profesionálne.

Všetky vizuálne prvky vo vašej firme by mali byť navrhnuté tak, aby jasne prezentovali hodnotu a odkaz vašej značky. Tie zahŕňajú: logo, farebnú paletu, typografiu, obrázky, obaly, webové stránky, sociálne média, tlačové média a všetky ostatné časti vizuálnej komunikácie vo všetkých marketingových a produktových kanáloch.

Vytvorili sme tento 5-krokový proces, ktorý vám ukáže, ako vytvoriť silnú značku, ktorá bude rezonovať s vašim cieľovým publikom:

 

Krok 1: Definovanie značky

Skôr ako si nájmete dizajnéra alebo grafické štúdio, objasnite si hodnoty svojej značky. Urobte si čas, aby ste si spísali, čo reprezentuje vaša značka a ako chcete aby si vás ľudia pamätali. Zistite, aký je účel a aké problémy rieši vaša firma.

Dobrí dizajnéri sa spýtajú na vašu značku. Skvelý dizajnér objavuje. A správny dizajnér, si pripraví dotazník, so sériou základných otázok o vašej značke, aby mohol objaviť všetko, čo potrebuje vedieť o vašej značke skôr, ako ju začne navrhovať.

Poskytnite svojmu dizajnérovi čo najviac podrobných informácií o cieľovej skupine a účelu vašej značky.

Napríklad, ak sa spýta na vaše cieľové publikum, jednoslovná odpoveď ako “ženy” je príliš široká. Lepšia odpoveď bude zahŕňať napríklad: pohlavie, vek, povolanie, lokalita, socioekonomický stav, frustrácie atď.

Popíšte pocit, ktorý chcete vyvolať v ľuďoch. Nezabudnite, že ľudia kupujú emóciami a neskôr ospravedlňujú “logiku”. Vizuálne prvky sú kľučovou súčasťou toho, aby publikum emočne pritiahli a priblížili k vašej značke.

Nezabudnite, že robíte dlhodobú investíciu. Popíšte svoje ciele a kde vidíte svoju značku za 5 rokov odteraz. Váš dizajnér alebo štúdio bude môcť vytvoriť lepší výsledok, ak poskytnete čo najviac informácií, ako môžete.

Wyre redizajn pod vedením Ramotion.com

 

Krok 2: Výskum značky

Vytvorenie novej firemnej identity vyžaduje podobný prístup ako ku založeniu novej firmy. To znamená, že fáza výskumu je rozhodujúcou súčastou, aby ste sa uistili, že vaša značka je jedinečná a má miesto na trhu.

Akonáhle je váš dizajnér oboznámený s briefom a má vo všetkom jasno, mal by začať tráviť čas skúmaním webových stránok konkurenta a ich komunikáciou na sociálnych sieťach. Tým sa uistí, že vaša identita bude skutočne jedinečná a nebude podobná vašej konkurencii.

Dizajnér by mal tiež študovať cieľovú skupinu, aby zistil, kde sa zdržujú na sociálnych platformách, čo sa im páči / nepáči, koho followujú, čo ich zaujíma, aký druh hudby, filmov sa im páči atď.

Pamätajte na to, že cieľom je vytvoriť identitu značky, ktorá rezonuje s vašim cieľovým publikom. Takže čím viac dizajnér vie o vašom publiku, tým lepšie vytvorí vizuálnu identitu, ktorá pravdepodobne osloví toto publikum.

Počas tohto výskumného procesu sa zozbierajú všetky informácie, dáta, vizuály, ktoré budú tvoriť súčasť kreatívneho procesu.

 

“V našom štúdiu začíname skúmaním konkurenčného prostredia. Taktiež skúmame trendy súvisiace s brandingom, ktoré sú relevantné pre trh klienta a nevyhnutnou súčasťou je brainstorming kreatívnych nápadov. Po ktorom sa 90% nápadov eliminuje a zostanú iba veci, ktorá reflektujú, že značka je originálna a jedinečná. Následne poskytneme koncepčné nápady a smer, ako by vaša značka mohla esteticky vyzerať prostredníctvom mood boardu.”

– uviedol Vladimír Krajčovič zo štúdia Naum.

 

Moodboard je v podstate koláž obrázkov, textúr, vzorov, farieb, kompozícií, štýlov dizajnu, prvkov a písiem. Rozpráva príbeh, ktorý definuje vašu značku a komunikuje nový smer. Je to skvelý spôsob, ako vytvoriť tón značky a umožniť vám vidieť to, čo sa vám páči a čo sa vám nepáči.

Akonáhle sa rozhodnete, ktorý smer sa vám najviac páči, máte silnú základňu dizajnu od ktorej sa môžu obe strany odraziť. Moodboardy zjednodušujú fázu návrhu. Uisťujú, že vzhľad finálnej grafiky a dizajnových prvkov bude na jednej trati a nevybočuje do iných smerov.

 

Krok 3.  Dizajn značky

Po tom, čo váš dizajnér určil vaše cieľové publikum, vysvetlil tón komunikácie značky, uskutočnil prieskum trhu a definoval charakterové prvky vašej značky prostredníctvom moodboardu, je čas na tú najzábavnejšiu časť – návrh.

V tejto fáze sa vytvárajú kľúčové prvky dizajnu – stavebné podklady pre celú vizuálnu komunikáciu značky.

Pre novú značku : Je dôležité, aby dizajn vynikal svojim jedinečným vzhľadom a tvoril značku nezabudnuteľnou.

Pre redizajn značky: Ak chcete aktualizovať existujúcu značku, musí byť jasné, kde sa aktuálne značka nachádza a kam má smerovať.

Uistite sa, že nová značka nebude mýliť existujúcich zákazníkov, pokiaľ sa budete snažiť prilákať nových. Ak je to možné, udržiavajte súčasť predchádzajúcej vizuálnej identity ako dizajnový prvok v rámci novej značky.

To by malo znamenať zachovanie rovnakých farieb, rovnakej ikony, typografie alebo iných podporných prvkov. Stačí použiť iba jeden, hlavný, aby si vaši existujúci zákazníci spojili váš starý vzhľad s novým.

Prvky dizajnu značky

Vaša komunikačná identita môže byť vyjadrená ľubovoľným počtom dizajnových prvkov, vrátane:

  • Logotype
  • Farby
  • Typografia
  • Vzor a textúra
  • Obrázky a fotografie
  • Ilustrácie a ikonografia
  • Rozloženie a kompozía

 

-.————————————————–

Tip štúdia Naum:

Ak má vaša značka príliš veľa farieb, nebude tak zapamätateľná, ako keby ju definovalo iba zopár. Napríklad Coca-cola a Ferrari. Obe sú spojené s červenou. U telekomunikačných operátorov má každý jeden definovanú svoju osobnú farbu, aby boli ľahko rozoznateľný – o2 (modrá), orange (oranžová), telekom (magentová). Väčšinou používame 2-3 farby a jedným z dôvodov je to, že pri navrhovaní webových stránok potrebujeme kontrastnú farbu pre “call to action” tlačítka, aby vynikali oproti hlavnej farbe.

-.————————————————–

 

Váš dizajnér musí vedieť, kde všade zamýšlate používať svoju identitu, aby sa ubezpečil, že dizajn bude fungovať pre rôzne účely, vrátane:

  • dizajn webových stránok
  • bannery na sociálne média
  • príspevky v blogoch / obrázky podcastov
  • reklamné kampane
  • marketingové letáky
  • merch
  • billboardy
  • atď

Farba môže byť obrovskou súčasťou vašej identity, ale nedovoľte, aby bola najzapamäteľnejšou časťou vášho loga. Najlepšie logá totiž fungujú dobre aj v jednofarebnej verzii.

 

-.————————————————–

Tip štúdia Naum:

Ak je vaše logo príliš detailné alebo farebné, bude vyzerať ako neporiadok pri pohľade na jeho zmenšenú veľkosť alebo z diaľky. Najznámejšie logá značiek na svete ako sú McDonalds, Apple, Shell, Nike, Playboy, Audi,… vyzerajú skvelo aj v malej veľkosti.

-.————————————————–

 

Je oveľa lepšie mať jednoduché logo namiesto detailného, pretože je ľahšie zapamätateľné pre vašu cieľovku.

V skutočnosti je však oveľa ťažšie vytvoriť jednoduché logo v porovnaní s vytvorením zložitého loga. Je to preto, lebo logo musí reprezentovať vašu značku – a čím viac z neho odoberáte, tým ťažšie je pracovať zo zvyškom, ktorý zostáva. Je oveľa ťažšie prezentovať značku len s niekoľkými tvarmi, líniami alebo slovami.

Akonáhle budete mať svoje logo a vizuálne elementy dokončené, je dobré sa ubezpečiť, že všetky vaše budúce marketingové prvky budú konzistentné s vašou značkou. Z toho dôvodu sa odporúča vypracovanie dizajn manuálu.

 

Krok 4: Tvorba Dizajn manuálu značky

Dizajn manuál je jadrom značky vašej identity. Je to praktický dokument, ktorý obsahuje hĺbkové pravidlá týkajúce sa používania loga, písma, farebných kódov pre použitie online a tiež pre offline tlač, usmernenia pre usporiadanie, používanie obrázkov a veľa ďalších pravidiel.

Účelom dizajn manuálu značky je, aby všetky vaše dizajnové a marketingové materiály mali súdržný vzhľad. Tj. ak ste veľká inštitúcia a marketingové podklady vám vypracúva niekoľko rôznych externých firiem, je dobré aby všetky ich výstupy korešpondovali s dizajn manuálom a nestalo sa, že firma A vypracuje plagát s farbami, ktoré vôbec nesúvia s vašim imidžom. Firma B použije iný typ typografie. A firma C, vám vytvorí web v retro štýle aj keď podnikáte v medicínskom priemysle.

Vďaka dizajn manuálu, budú všetky kreatívni dodávatelia používať rovnaký súbor pravidiel a budete uistení, že vaša značka bude použitá profesionálne a zároveň budete mať konzistentný pohľad na celý svoj marketing.

Bez dizajn manuálu riskujete nerovnosť medzi rôznymi marketingovými a reklamnými platformami. Ak nie ste jednotný, vaša značka sa nakoniec prejaví ako neprofesionálna a stratí identitu. Čím sa vaša značka stane menej dôveryhodnou. Je to dôležitý kontrolný mechanizmus pre vašu značku.

Dizajn manuál je rovnako dôležitý pre malé podniky ako aj pre veľké. Sú nástrojom, ktorý vám pomôže s konzistenciou. Konzistencia je jedným z kľúčových psychologických činiteľov, ktoré ovplyvňujú ľudí, aby mohli konať. Takže buďte dôkladní, keď začnete budovať svoju značku.

 

Krok 5: Implementácia značky

Sme v bode, kde môžete vidieť svoju vizuálnu identitu ako sa tvaruje na fungujúce médium.

Prvky značky a identity by mali byť konštruované s cieľom zasiahnuť zákazníkov a poskytnúť im čo najlepší zážitok s vašou značkou prostredníctvom rôznych touchpoints.

Touchpoints, ako aj miesta dotyku, sú akýmkoľvek bodom, v ktorom sa zákazník spája s vašou značkou pred, počas alebo po nákupe.

Tu je niekoľko príkladov touchpoints, z ktorých budete mať prospech pri silnej a konzistentnej vizuálnej identite značky:

 

Webové stránky & landing pages

Vaša webstránka je miestom, kde by vaša identita značky mala plne prejsť. Pretože sú jedným z najreprezentatívnejších aspektov identity vaše značky.

Web je strediskom vášho podnikania a je to miesto, kde si vás vaši záujemcovia preveria skôr ako s vami začnú podnikať. Nemôžete si dovoliť mať zle navrhnuté webové stránky na vysokokonkurenčnom trhu. Riskujete, že potenciálni zákazníci si budú myslieť, že vaša profesionálna úroveň nie je o nič lepšia ako vaša webová stránka.

Digitálny marketing:

Všetko čo robíte on-line, by malo byť konzistentné: ebooky, webináre, podcasty, e-mailový marketing, zobrazovacie reklamy, retargeting, affiliate, blogy, videá, prezentácie, infografiky atď.

 

Reklama:

Čím viac ste konzistentní, tým viac budete dôveryhodní. Takže televízne reklamy, billboardy, propagačné materiály, tlačená reklama, predajné miesta, udalosti atď. sa musia zhodovať – a musia sa zhodovať aj s vašou online prezentáciou.

 

Obsah sociálnych médií:

Marketing sociálnych médií je o originálnom vizuálnom obsahu. Je dôležité, aby vaša značka bola okamžite rozpoznateľná. Musíte zabezpečiť konzistentnosť imidžu vašej značky na všetkých vašich sociálnych aktivitách. Patria sem aj profilové obrázky, reklama, promo fotky, video, atď..

 

Balenie výrobku:

Dokonca aj vaše produkty by mali byť súčastou marketingu. Výrobky, ktoré predávate a obaly v ktorých prichádzajú, (od obalov produktov, poštovných / prepravných obalov až po balenie a označovanie v obchode) budú fungovať šikovnejšie pre vás, ak sa budú zhodovať a zaujmú dizajnom.

Tlačové média:

Nezabudnite, čo ste dali na papier. Brožúry, používateľské príručky, knihy, katalógy, vizitky, publikácie, priama pošta, letáky, atď. Môžu šíriť dôveru prostredníctvom vizuálnej konzistencie správ.

Profesionálne navrhnuté identity sú plynulé, zapájajú sa a prekladajú bezproblémovo z jedneho marketingového touchpointu do druhého. Je dôležité uvedomiť si, že akékoľvek zlyhanie touchpointu, ktorý neprinesie zážitok a spojitosť s vašou značkou, môže spôsobiť, že stratíte dôveru v očiach potencionálneho zákazníka. Preto využívajte služby profesionálnych dizajnérov a grafických štúdií, ktoré dodržia pravidlá dizajn manuálu, aby ste získali súdržný a dôsledný výsledok.

 


 

Zhrnutie:

Takže premýšlajte nad hodnotou vašej vizuálnej identity a ako najlepšie investovať do nej.

Teraz, keď rozumiete čo dokáže marketingové kúzlo urobiť, premýšlajte aj o tom, ako budete v budúcnosti pristupovať k dizajnérom.

Predstavte si, čo všetko by ste mohli stratiť, ak by ste šli za dizajnérom alebo vývojárom, ktorého nájdete náhodne na portáli pre freelancerov alebo vo facebookových skupinách.

Budete mu natoľko dôverovať aby vám vytvoril dizajn, ktorý bude dlhodobo oslovovať vašu cieľovku a položí základné piliere vašej značky?

 

Návrh identity je viacstupňový proces, v ktorom každý krok vychádza z potrieb cieľového publika a cieľov vašej značky.

Či už úplne zredizajnute svoju identitu značky alebo práve začínate, vždy sa snažte o konzistentnosť a hľadajte spôsoby ako aplikovať skvelý dizajn v každom touchpointe vašej značky.

Ak chcete mať konzistentnú vizuálnu myšlienku, ktorá je na značke, zamestnajte profesionálne dizajnové štúdio alebo dizajnéra, ktorý rozumie tomu čo sme naznačili v tomto príspevku o tvorbe značky.